familievanuffelen.reismee.nl

Dag 3: Negombo

Na een gevarieerd ontbijt doken de meisjes deze ochtend het zwembad in voor de rest van de dag.
Mama, papa en Joram brachten 's ochtends een bezoekje aan het strand waar enkele lokale vissers hun dagvangst aan het binnen halen waren. We zagen hoe twee vissers gezamelijk een mand met 30 kg sardientjes erin weg brachten. Een kleine vergelijking: 30 kg sardientjes is ongeveer € 39 waard (220 LKR voor 1 kg sardientjes).

Na het bezoek aan het strand trokken papa en Joram de stad in om op zoek te gaan naar de enige geocache die in de buurt verstopt ligt. Na een wandeling van iets meer dan 2 km werd de cache uiteindelijk gevonden: verstopt achter een tafel met allerlei rijstgerechten.
De cache eigenaar is namelijk ook eigenaar van het restaurant met de gelijkaardige naam. Niet helemaal volgens de regels van de kunst, maar hier in Sri Lanka blijkbaar vrij gewoon. Tal van restaurantjes lijken op gewone huizen waarin men in de voortuin wat tafels en stoelen neergepoot heeft om gasten te kunnen ontvangen.

Om 15u00 haalden we de (verschrompelde) meisjes uit het zwembad en maakten we ons klaar voor onze uitstap: een boottocht op het Hollandse Kanaal.
Oorspronkelijk werd het kanaal gebruikt om kaneel uit Negombo naar Colombo te transporteren, maar toen de Nederlanders het hier overnamen van de Portugezen, verdiepten ze het kanaal en legden ze allerlei zij-kanaatljes aan om zo rijstvelden te maken.
Jammergenoeg hadden ze geen rekening gehouden met de invloed van eb en vloed en al gauw werden de velden onbruikbaar. In de loop van de tijd nam de natuur het gebied terug over en momenteel leven er al meer dan 100 vogelsoorten en 40 vissoorten.
Aan het einde van de boottocht kregen we een lokale cocktail of mocktail aangeboden op de boot waarna we terug naar de bus vaarden.

We stonden nogmaals versteld van hoe snel het hier donker wordt. Tussen zonsondergang en pikdonker zit amper een half uur tijd en het is pikdonker om iets na 19u00.

We aten nog een laatste keer in het hotel en pakten onze koffers alvast terug in.
Morgenochtend worden we gewekt om half zeven (!) en om 8u00 vertrekken we naar onze volgende bestemming.

Tante Annelies

Leuk om het verslag van jullie eerste dagen te lezen! Heel gevarieerd en voor elk wat wils precies! Super! Als het daar zo snel donker is, koelt het dan ook zo snel af?
Geniet van de volgende dagen en wij kijken uit naar volgende verslagjes en misschien foto's.
groetjes

oma

in cyprus wordt het ook zo snel donker

maar daarom koelt het helemaal niet af

het bleef gezellig warm