familievanuffelen.reismee.nl

Dag 9: Polonnaruwa

Vanochtend gingen we weer vroeg uit de veren want na enkele dagen van rust vliegen we er weer in. Om 8u00 zaten we al op de bus richting Polonnaruwa, een
middeleeuwse stad waarvan men enkele jaren geleden de ruïnes heeft ontdekt. Omdat alles met bakstenen werd gebouwd zijn de meeste muren en gebouwen verdwenen
door erosie. Enkel voor de fundamenten en muursteunen gebruikte men graniet, waardoor die gelukkig wel bewaard zijn gebleven.
We maakten een tocht door de ruïnes en hielden halt aan enkele bezienswaardigheden zoals de overblijfselen van het museum en de ruïnes van de tempel en het
paleis.

Na de tocht keerden we terug naar de bus en reden we verder naar een lokaal restaurant waar we konden proeven van traditionele gerechten met lokale groenten.
Als afsluiter kregen we een lokaal dessertenbuffet voorgeschoteld: een schijfje ananas, een stukje papaya, een klein banaantje, een schijfje watermeloen,
een zoete bitterbal met honing en dadels(?), iets gefrituurd (maar geen idee wat het was, want er zat niet echt smaak in) en een potje zure kwark met zoete
honing. Van het hoofdgerecht ken ik de benamingen niet, daar hebben we foto's van genomen.
Na de lunch reed de bus verder naar het hotel en maakten we een pitstop in één of ander dorpje om wat zonnebrandolie en frisdrank te kopen.

Zo kwamen we rond 17u00 aan in ons hotel en doken de meisjes alweer het zwembad in. Het is wel een beetje wennen na de luxe van de afgelopen dagen. De kamers
zijn terug wat kleiner en zitten (jammergenoeg) vol muggen.
Behalve muggen kregen we gisterenavond ook nog het bezoek van Roestie: een rosse zwerfkat die kwam schooien voor wat eten. De kinderen waren onmiddellijk
verkocht aan het lieve poesje.

We hebben tot nu toe een vrij gevarieerde keuken voorgeschoteld gekregen. Alleen Joram heeft al in elk restaurant Spaghetti Bolognaise gegeten, maar Jinse en
Jade vinden meestal wel iets naar hun gading. Fish 'n Chips is hier vrij populair en behalve spaghetti serveren ze ook overal frietjes. Alleen strooien ze
er steeds weer zout over en verstaan ze "No salt please" niet.

Na een laatste muggenjacht doken we de lakens in. Morgenvroeg moeten we weeral om 8u00 paraat staan.

oma

jullie velletje is al verschrompeld zeker

van al die uren in het zwembad