familievanuffelen.reismee.nl

Dag 10: De leeuwenrots

Vandaag stond er weer een goedgevulde dag op het programma. Om 8u00 vertrok onze bus richting de Leeuwenrots, de meest bezochte plaats van Sri Lanka. In de vijfde eeuw vond de toenmalige koning van Sri Lanka dit een mooie plaats om zijn nieuw paleis te laten bouwen en zo begon men aan het bouwwerk bovenop een 200m hoge rots.
Jammergenoeg heeft ook hier de tand des tijds hard toegeslagen en schiet er van het hele paleis niet veel meer over.

Dat dit de drukst bezochte toeristische attractie is, werd duidelijk aan de lange rij die stond aan te schuiven aan de ingang. Een gids van een Italiaanse groep dacht wat sneller naar binnen te kunnen door in het midden van onze groep in te voegen. Maar dat doe je bij Nederlanders dus beter niet, want Dirk nam
de gids bij zijn schouders en duwde hem gelijk terug de rij uit.
Terwijl de gids en zijn Italiaanse toeristen terug achteraan aanschoof, begonnen wij aan onze klim. Er stonden ongeveer zo'n 1200 treden te wachten vooraleer we bovenaan de leeuwenrots konden staan. Sommige stukken waren wel een beetje pittig, maar uiteindelijk geraakte iedereen er.

Na het bezoek aan de leeuwenrots stond er in de namiddag nog een safari gepland. Deze keer trokken we naar een park dat bekend stond om zijn vele Aziatische olifanten en het duurde niet lang vooraleer we neus aan slurf stonden met een kudde olifanten. Het is vrij indrukwekkend om deze kolossen op enkele meters van jou te zien wandelen zonder de gebruikelijke afrastering uit de dierentuin.
Het enige jammere aan deze safari was de kudde toeristen die de olifanten volgden.
Waar er in het vorige park nog duidelijke afspraken waren waar de chauffeurs zich aan hielden, was dat hier minder het geval. Er kwamen steeds meer jeeps bij en op een bepaald moment werd de kudde bijna volledig omringd door jeeps met toeristen. Na een tijdje hielden we het voor bekeken en reden we terug naar het
hotel.

Toen we in het hotel aankwamen maakten we ons klaar voor het avondeten. Er zijn veel Chinezen in het hotel en het is bijna komisch om te zien hoe verkocht ze zijn aan hun gsm. Ze kijken amper op tijdens het eten en tokkelen de hele tijd verder op hun gsm. Het verschil met onze tafel kon bijna niet groter zijn, zeker toen we met z'n allen "Lang zal hij leven ..." begonnen te zingen voor de jarige Hens.

De Wi-Fi is barslecht in dit hotel en wordt meestal volledig bezet door de Chinezen, waarschijnlijk gaan jullie wat langer moeten wachten om dit verslag te kunnen lezen.

oma

annelies heeft ons de foto's laten zien

fantastisch hé