Dag 4: Het Labyrinth van Nébias

Vandaag begonnen we de dag zoals gepland: met een stralende zon en meer dan 20 graden op de thermometer.

Omstreeks 10 uur vertrokken we richting Nébias voor een wandeling in het (beroemde) labyrinth.

Na een korte en stijle klim richting de oude windmolen begonnen we aan de lange route. De geplande tijdsduur was 2,5 tot 3u. Aangezien het pad omschreven stond als 'gemakkelijk' mocht dit voor de kinderen geen probleem zijn.

De lange wandeling is uiteindelijk niet de moeite gebleken. Het verschil tussen de lange en korte versie is dat je een meer passeert en op een andere plaats een prachtig uitzicht hebt op de omgeving.
Het meer was er inderdaad, maar er was nergens een plaatsje om te picknicken, dus viel ons eerste plan 'in het water'. Wat verder hebben toch even gestopt om onze lunch op te eten vooraleer we verder trokken naar het punt met het prachtige uitzicht.
Het uitzicht viel eigenlijk een beetje tegen. We hebben al veel spectaculairdere panorama's aanschouwt en de kinderen hadden eigenlijk genoeg van al dat bergop wandelen.
Dus bergafwaarts naar het eigenlijke labyrinth dan maar.

Dat was gelukkig wel zeer de moeite waard om te doen. Je komt er onder andere de oudste boom van de streek tegen en een boom die men 'de harp' noemt. Toen deze boom nog jong was is hij omgevallen waardoor vier grote takken als bomen naar boven zijn gegroeid. Hij heeft echt het uiterlijk van een harp en was heel mooiom te zien. Jade was ondertussen al in slaap gesukkeld in de rugzak ...

De rest van de tocht was ook zeer de moeite maar het was ondertussen al bijna drie uur in de namiddag en iedereen had er wel genoeg van. De vooropgestelde 3 uur wandelen waren er ondertussen al 4 geworden en we waren nog steeds niet in de buurt vande auto.

Uiteindelijk zijn we rond 16u uit het labyrinth gesukkeld en terug richting ons huisje gereden. Bij aankomst op het domein hebben we met zijn allen een lekker ijsje gegeten, want dat hadden we verdiend.

Daarna volgde er nog een plons in het zwembad. Joram lanceerde een bommetje in het (koude) buitenzwembad, maar papa was de enige die er in slaagde om vier baantjes te trekken.

Na het avondeten trokken we terug richting ons huisje waar we aan de planning voor morgen begonnen. Bucharach zal zeker voor donderdag zijn, want deze 'heuvel die een berg wil zijn' is niet geschikt voor kinderen. Aangezien er die dag een hele dag opvang voorzien wordt op het domein is dat de ideale dag voor een daguitstap.

Wat we zeker nog willen doen is een kasteel hier in de buurt bezoeken. De hele namiddag kan je er verschillende middeleeuwse workshops bijwonen: dansen, boogschieten, kalligrafie, ...

Voor morgen voorspellen ze de mooiste dag van de week:zonnig en tot 28 graden.

Benieuwd of het in België ook zo'n mooi weer is ...