familievanuffelen.reismee.nl

Uitstapjes!

De zee is terug een pak kalmer vandaag en dat wil dus zeggen dat we vanochtend al om 7:00 staan aan te schuiven aan de ontbijttafel om op tijd naar de boot te kunnen vertrekken.

Nadat we dankzij de hulp van een 4x4 gelanceerd worden in de zee, varen we eerst langs Robben mountain. Dit stukje rots is de thuisbasis van meer dan 10.000 robben en we komen ogen te kort om ze allemaal te zien.
Maar daarna gaat het echte werk van start. De kapitein van ons bootje staat constant in contact met andere bootjes om te zien waar er walvissen passeren. Even lijkt het erop dat we geen walvissen te zien zullen krijgen, maar dan merkt de kapitein plots iets interessants op in het water. En ja hoor: even later zien we voor de eerste keer de staart van een walvis uit het water komen. De kapitein stuurt het bootje in de richting van de walvis, maar het dier duikt al gauw onder en laat zich de volgende minuten niet meer zien. Het is blijkbaar zeer moeilijk om in te schatten waar die dieren opnieuw zullen opduiken en dus zit er niks anders op dan weer te wachten en de horizon af te speuren.

Maar het geluk zit ons mee vandaag en even later duikt er een nieuwe walvis op. De kapitein zet voorzichtig koers richting de walvis (het geluid van de motor maakt hen namelijk bang) en we slagen erin om redelijk dicht in de buurt te komen van de walvis.

Na een klein half uurtje zet de kapitein terug koers richting het strand en vervolgen we onze reis naar de Cango Caves.

Het is kort na de middag als we aankomen bij de grotten en gezien de logistieke problemen die we elke keer hebben, vragen we ons af hoe lang het nu zal duren vooraleer we allemaal gegeten hebben.
Maar dat probleem stelt zich vandaag (gelukkig?) niet. Het restaurant is reeds gesloten en wie honger heeft zal het moeten doen met een pakje chips of een reep chocolade. Da's weeral goed geregeld van onze gids.

De grot op zich is niet zo bijzonder interessant. De verhalen van de eerste grotbewoners zijn ondertussen wel al gekend en wijken in het verre Zuid Afrika niet af van de rest van de wereld.

We sluiten uiteindelijk de dag af met een bezoek aan een struisvogelboerderij. We zien hoe ze plumeau's maken van struisvogelveren en een aantal gelukkigen krijgen een nekmassage van de struisvogels.
We leren weer heel wat bij en om te demonsteren hoe sterk een struisvogelei is, mogen we zelfs op enkele eieren gaan staan. Ze houden telkens ons gewicht zonder problemen!

Na een kort bezoek aan de bijhorende winkel rijden we met een groeiend hongergevoel terug richting het hotel.