familievanuffelen.reismee.nl

Dag 5: Montségur

Vandaag was het de warmste dag van de week: 32 graden en een stralende zon. Morgen zal het wat minder zijn, met zelfs kans op regen.

Montségur

Vandaag stond er een bezoek gepland aan de ruïne van Montségur. De lokatie van dit kasteel is indrukwekkend: bovenop een 'pog' (een berg die uitsteekt uit het landschap).
Hoewel de huidige ruïne niks te maken heeft met het fort dat 800 jaar pas na een jaar belegering werd veroverd, was het toch zeer de moeite om eens te bezoeken.

Joram, Jinse en Jade stonden weer voor een zware beklimming, maar slaagden er toch vrij goed in om de hoge treden naar de ruïne te beklimmen.

Bovenaan stond ons een fantastisch panorama te wachten, dat wel 10x mooier was dan dat van het Labyrinth van Nébias. Je kon wel kilometers ver zien, zonder dat er een andere berg of heuvel in de weg lag.
Na het bezoek aan de ruïne stopten we nog even in het museum van Montségur. Hierin vind je nog heel wat informatie terug over de belegering waaronder een aantal zware keien die door katapulten werden weg gegooid en de skeletten van een man en een vrouw. Spijtig genoeg was alles wel in het Frans, dus veel wijzer zijn we niet geworden. Er waren wel enkele reproducties van het fort voordat het volledig werd verwoest. Toch de moeite waard om dit (gratis) museum te bezoeken.

Het meer

Tijdens de terugrit kwamen we langs 'Fontaines de Fontestorbes', iets wat ons wel leuk leek om één van de volgende dagen te bezoeken. Na wat opzoekingswerk blijkt dat dit watervallen zijn die slechts om het halfuur een kwartier stromen. Niet echt de moeite dus om speciaal daarvoor nog eens terug te gaan, maar als we er nog eens passeren zullen we er zeker wel eens stoppen.

Op het domein brachten we vandaag een bezoekje aan het meer. Eerst genoten Jinse en Jade van een boottochtje op het meer en daarna gingen ze op jacht naar kikkervisjes. Joram, de waterrat, was de enige die ook gezwommen heeft in het meer.

De planning

Voor morgen staat er een uitstap op het programma naar het kasteel van Chalabre, waar we hopelijk kunnen pottenbakken, boogschieten, middeleeuws dansens, kalligrafie en oude gezelschapsspellen spelen.

Verder zouden we ook nog een bezoekje willen brengen aan het kasteel van Puivert, een dino-opgravingssite, het stadje Mirepoix, een wijngaard, één van vele grotten waar nog originele wandschilderingen uit de oudheid te bezichtigen zijn, ...

Veel te veel dus voor deze vakantie. Misschien voor één van de volgende jaren?

PS: het huisje waarin we dit jaar verbleven kost € 146.000 om aan te kopen. We weten weeral waarvan te dromen. :)

annelies

Leuk, leuk!!! Nog veel plannen zie ik. Je zal nog eens moeten terugkeren hé. Of beginnen sparen ... ;-)
Aan het meer hebben de kids zich precies ook goed geamuseerd !! Zo wordt dat bootje nog eens gebruikt.
Veel plezier vandaag met het pottenbakken, boogschieten,... en vooral met het middeleeuws dansen :-)

groetjes Annelies