familievanuffelen.reismee.nl

Dag 6: Chateau de Chalambre

Vandaag was het bewolkte, maar warme dag met aangename temperaturen van ongeveer 25 graden.

Chalambre
Tot hiertoe zijn onze uitstappen altijd al een succes geweest. Na de vermoeiende wandelingen van de afgelopen dagen brachten we vandaag een bezoekje aan het kasteel van Chalambre. Sinds 12 jaar zijn enkele fanatici bezig met renovatiewerken aan dit kasteel. Hun fondsen halen ze voornamelijk op via de activiteiten die ze op het domein organiseren. Een beetje zoals de Sagrada Familia in Barcelona dus.

We gingen onmiddellijk van start met een oefening in Calligrafie. We kregen wat assistentie van een aardige kasteeldame, maar aangezien ons Frans niet echt super is hadden we daar weinig aan. Het Engels was bij de dame dan niet veel beter ... Uiteindelijk zijn we dan maar in het Nederlands beginnen praten, aangezien de jonkvrouw uit Nederland bleek te komen ...
Na de Calligrafie hebben we ons eigen wapenschild ontwikkeld volgens de regels van de kunst. Voor alle zekerheid hebben we foto's genomen van deze regels, want wie weet komt het ooit nog wel eens van pas.

We verkenden het kasteel nog wat en kregen nog een spannend verhaal te horen in de wapenzaal. Daar mochten we ook enkele wapens en uitrustingen van ridders dragen.
Vervolgens ging David aan de slag als smid. Uit een grote nagel toverde hij een klein mes tevoorschijn (weliswaar met een beetje hulp van een ervaren smid). Als souvenir mocht hij zijn eigen creatie mee naar huis nemen.
Ondertussen waren Annikki, Joram, Jinse en Jade al bezig met hun initiatie boogschieten. Joram kon al vrij goed op zijn eentje richten en schieten en Jinse had nog wat hulp van mama nodig. Jade was spijtig genoeg nog te klein voor te schieten, hoewel ze luidop riep dat ze er klaar voor was. (lees: ze was lastig).

Mama verbaasde de instructeur door met haar tweede pijl (als enige) het doel te raken.
Hierna was het een rustig moment en gingen de kinderen aan de slag met de Kappla blokken en aten we een ijsje. Om een idee te geven van hoe druk het wel niet was op dat moment: er waren welgeteld vier gezinnen aanwezig in het kasteel.

Om 16u begon het grote spektakel: zwaardvechten en het gekende steekspel. Maar dit viel een beetje tegen als je een dergelijke show al eens in Carcassonne gezien hebt met professionele acteurs. Toch moeten we het de verteller nageven dat hij echt gepassioneerd was door de middeleeuwen. De uitleg was misschien iets te uitgebreid, maar alles was wel historisch correct. Volgens hem brak de lans tijdens een steekspel namelijk niet zo snel. Men stak er destijds ook geen houten verlengstuk op, maar dit zou iets zijn dat men er nu aan toegevoegd heeft om de spektakelwaarde te verhogen.

Na de show hadden we eigenlijk gepland om terug naar het domein te gaan, maar de meisjes wilden per sé het Middeleeuws dansen eens proberen.
Uiteindelijk beleefden mama en de meisjes nog een heel leuk half uurtje en deden we weer wat ideetjes op voor later ...

Uiteindelijk keerden we moe maar voldaan terug naar het domein.

Morgen gaan de kinderen naar de club en gaan mama en papa proberen de Bugarach te beklimmen. Om een idee te geven van wat ons te wachten staat: op een afstand van 2km (in vogelvlucht) moet er een hoogteverschil van 650 meter overwonnen worden.

Tot morgen!