familievanuffelen.reismee.nl

Dag 4: St Andrews

Vanochtend vertrokken we richting St Andrews om de beroemde kathedraalruïne te bezoeken en eens te kijken hoe het er aan toe gaat op de Highlandgames.

We vonden algauw een parkeerplaatsje in de buurt van het terrein van de Highlandgames, maar besloten toch om eerst de ruïnes van de kathedraal te gaan bezoeken. Van de kathedraal staat na de protestantse opstand niet veel meer recht, maar de overgebleven muren vormen wel een mooi contrast met het groene gras dat over de hele site groeit.

Dankzij ons abonnement dat we in Doune gekocht hebben, konden we gratis een oude toren beklimmen van waarop we een schitterend uitzicht hadden op St Andrews en de zee.

Kort na de middag zakten we af naar de Highlandgames. Eigenlijk is dit een soort van atletiekwedstrijd met enkele loopnummers en allerlei bizarre sporten.

Zo was er een soort van veldrit waarbij wielrenners op het gras rondjes reden. Ook alle loopnummers werden trouwens op het gras gelopen en niet op een atletiekpiste. Daarbovenop liepen mannen en vrouwen samen, maar moesten de mannen een eind achter de vrouwen starten. Die positie werd bepaald door middel van de natte vinger: een scheidsrechter bekeek de deelnemers en gaf dan aan waar ze volgens hem moesten starten om een eerlijke race te krijgen.
In een aantal races kwam dit verrassend goed uit, maar soms kreeg de gedoodverfde favoriet een onhaalbare opdracht voorgeschoteld.

De andere sporten waren traditioneel Schots dansen, doedelzakspelen, touwtje trek (dit ging er vrij stevig aan toe), hamerslingeren en boomstamwerpen.

Het weerbericht voor vandaag: heel af en toe kregen we een Schotse bui over ons heen, maar dat deerde ons niet. Verder schommelden de temperaturen rond 18 graden.

Tante Annelies

Hoi hoi
die highlandgames, dat lijkt me wel eens leuk om te zien!!! Zalig!!!
Geniet er daar nog van! En hopelijk niet te veel Schotse buien meer hé!

groetjes