familievanuffelen.reismee.nl

Dag 13: Edinburgh

Omdat ons vakantiepark er echt wel de moeite uitziet, besloten we om alle activiteiten die we in Edinburgh gepland hadden, op één dag uit te voeren. We vertrokken dan ook al om 8u00 richting Edingburgh.

Als eerste stond er een bezoek gepland aan het kasteel van Edinburgh. Omdat hier deze maand ook de Military Tattoo plaatsvindt (een doedelzakfestival), stonden er gigantische tribunes opgesteld en werden alle rugzakken geïnspecteerd. We geraakten dankzij ons abonnement vrij snel binnen en brachten een bezoek aan de verschillende tentoonstellingen. We vonden het interessanter dan Stirling, maar konden niet blijven om het hele kasteel te verkennen, want om half twaalf hadden we een bezoek gepland aan het Whisky-museum.
Bij het verlaten van het kasteel was het duidelijk dat we er goed aan gedaan hadden om op tijd te komen: er stond een gigantische massa aan te schuiven om het kasteel binnen te geraken.

Het Whisky-museum was een interessante tussenstop. Dankzij een interactieve rondrit in een soort van whiskyvat en de Nederlandstalige audiogids kregen we een goed overzicht van hoe men Whisky brouwt. De kinderen staken er in ieder geval heel wat van op.
Op het einde van de rondleiding mochten we een Whisky naar keuze proeven en mochten we de grootste private collectie van Whisky flessen aanschouwen. De kinderen kregen Irn Bru als vervanging: dit is een lokaal gebrouwen frisdrank.
Na het proeven mochten we onze proefglazen bijhouden en konden we eventueel enkele flessen Whisky kopen in de shop. David liet dit echter aan zich voorbijgaan, Whisky is niet iets voor hem.

Na het bezoek aan het Whisky museum hadden we een uurtje tot we aan Real Mary King’s Close verwacht werden. Ondertussen was Edinburgh volledig volgestroomd met allerlei artiesten en ronselaars voor allerhande shows. Er is hier namelijk een groot festival aan de gang met allerlei voorstellingen en werkelijk overal worden er reclamefolders uitgedeeld.
De rondleiding in Real Mary King’s Close was zeer interessant en ook de kinderen gingen mee in het verhaal. Enkel Jade haakte af toen de geschiedenis van de pest aan bod kwam. Vanaf dan werd het te eng voor haar en moesten mama en papa vertalen wat er gezegd werd (ook nu weer was er een Nederlandstalige audiogids beschikbaar).

Na het bezoek aan Real Mary King’s Close gingen we op zoek naar een spelletjeswinkel voor een souvenir voor papa :).

Daarna was het de beurt aan Arthur’s Seat: een gedoofde vulkaan in het centrum van Edinburgh. Hoewel het vrij stijl en hoog was, ging de beklimming vrij vlot. De meisjes gingen goed mee (hoewel er altijd wel eentje moest zeuren) en bovenop de restanten van de oude vulkaan hadden we een prachtig uitzicht op Edinburgh.
Het was ons ieder geval gelukt: ons lijstje was volledig afgewerkt. Het enige wat ons nu nog restte was een vrij zware afdeling (vooral de knieën en kuiten zagen af).

Het weerbericht voor vandaag: zonnig en geen regen (voor de tweede dag op rij al!).