familievanuffelen.reismee.nl

Sani Pass

We zitten nu al enkele ochtenden in een vast stramien: opstaan om 7:00, koffers klaar tegen 7:30 en om 8:00 op de bus naar onze volgende activiteit/bestemming.

Omdat we vandaag in dezelfde lodges blijven slapen hadden we wat minder inpakwerk als anders. Omstreeks 8:00 vertrok de bus naar het nabijgelegen stadje om een 4x4 tocht te maken richting Lesotho.

Omdat we met een grote groep waren werden we onderverdeeld in 3 wagens. Papa en Jade kwamen terecht in een andere jeep, maar hadden wel gekozen voor de jeep met de minste passagiers.
Niet veel later reden we met een lokale gids richting Lesotho.

Lesotho is een land in Zuid-Afrika dat voor 75% uit hooggebergte bestaat. De sani pass is een gekende route maar loopt over een zeer steile en gevaarlijke weg. Een paar maanden geleden is er nog een wagen in de ravijn gedoken met verschillende zwaargewonden tot gevolg. Hun wagen was geen 4x4 en gelukkig weet onze gids hoe hij ons veilig over de bergkam moet brengen. Aangenaam was de rit allerminst. De wagen schudde en botste alle kanten op en aan het einde van de rit zat ik aan meer dan 11000 stappen. Mijn horloge dacht dus dat ik aan het wandelen was.

Tijdens de rit stopte ons gids regelmatig om ons te wijzen op de vele dieren die hier rondliepen en hoe men vroeger door deze bergen trok. Nadat we bij de grenscontroles de nodige stempels hadden verzameld bereikten we de top en reden we nog een klein stukje verder naar een authentiek dorpje.
Daar vertelde één van de gidsen de geschiedenis van Lesotho en hun strijd tegen de Zulu's. Tenslotte mochten we nog een stukje zelfgemaakt brood proeven en reden we terug naar de grenspost waar we een lunch kregen in een bar die verdacht veel weg had van een après-ski hut.

Daarna reden we hetzelfde pad weer terug naar beneden en bracht de chauffeur ons veilig terug naar de bus.

Vandaag waren we iets vroeger dan we gewend zijn terug in onze lodge en maakten we ervan gebruik om onze koffers nog eens op orde te zetten. Morgen wordt het weer een lange busreis.