familievanuffelen.reismee.nl

Laatste safari

Deze ochtend vertrokken we om 8:00 voor een zeer korte busrit naar het laatste safaripark. Het is onze laatste kans om leeuwen te spotten dus hielden we onze camera's alvast dicht bij ons. Na een hobbelige rit kwamen aan bij het deel van het park waar de leeuwen zaten. Omdat de rest van het park nog niet voldoende dieren heeft, zitten de leeuwen hier in een afgesloten gebied waardoor ze vrij gemakkelijk te spotten zijn.

De leeuwen zijn goed gekend met de voertuigen, dus het zijn niet echt "wilde" leeuwen. Maar omdat ze zo vaak in contact komen met mensen durven (en mogen) ze wel heel dicht komen. Op een bepaald moment liep er zelfs een leeuwin op amper 1 meter van de wagen, terwijl ze ons nauwlettend in het oog hield.

Maar de gids gaf aan dat we geen schrik moesten hebben zolang we onze handen maar in het voertuig lieten. Na een goed kwartiertje bij de leeuwen vertoefd te hebben, reden we het leeuwenverblijf terug uit. Eén van de gidsen wist ons daarna te vertellen dat de leeuwen toch nog behoorlijk wild waren. Een tijdje geleden waren ze er namelijk in geslaagd om een giraf die iets te dicht bij de omheining kwam, vast te grijpen en over de omheining te sleuren. Het plan is om ze de in de toekomst los te laten in het park, maar vooraleer het zover is, moet de populatie van hun prooien nog wat omhoog.

Op de terugweg vertelde onze gids nog wat over haar ervaringen met wilde dieren: gaan plassen in de natuur op 1m van een leeuw, knie gebroken toen een olifant haar wagen omver duwde en bijna opgesloten geraakt bij een luipaard.

Terug in het hotel hadden we een zeldzaam moment van vrije tijd. Omdat niet geopteerd hebben om met de quads te gaan rijden, konden we genieten van een rustig middagje vrijaf.

We namen van de gelegenheid dan ook gebruik om een wandeling te maken langs het strand.

Daarna was het weer het gekende ritueel: avondeten, spelletje spelen en naar bed.